Der Aufwärtstrend für BlackBerry setzt sich weiter fort. Im abgelaufenen dritten Quartal im Geschäftsjahr 2015 kann das Unternehmen $793 Millionen Umsatz und $3,1 Mrd. an Geldreserven aufweisen. Der Umsatz verteilt sich zu 46% auf den Verkauf von Hardware, 46% für Dienstleistungen und 8% für Software und andere Einkünfte. Gegenüber dem vorigen Quartal besitzt man einen positiven Cashflow von $43 Millionen, was die gute Entwicklung unterstreicht auch wenn mit einem höherem Umsatz gerechnet hatte. Interessant ist zudem, dass pro Aktie $0,01 Gewinn (non-GAAP) erreicht werden konnte wobei man zuvor noch von ¢2 Verlust ausgegangen war. Gegenüber dem Vorjahr konnte besonders die große Anzahl an lagernden Geräten abgebaut werden. Unterstützt wird dies durch die Optimierung von Fertigungs- und Beschaffungsprozessen, welche sich auf 4-6 Wochen verkürzt hat.
Angesichtes der positiven Ergebnisse sprach John Chen von einem wichtigen Meilenstein der aktuellen Turn-over Strategie:
We achieved a key milestone in our eight quarter plan with positive cash flow. We also attained another important milestone in the release of our new enterprise software products and devices. Our focus now turns to expanding our distribution and driving revenue growth.”
Chen geht weiterhin davon aus, dass BlackBerry noch einige Zeit benötigen wird, bis man den Umsatz noch weiter steigern kann. Dazu gehören auch neue Geräte, die wir wohl auf dem MWC sehen werden. Aber auch mit Blick auf Softwarelösungen arbeitet man weiter an der Bereitstellung von optimalen Lösungen für Geschäftskunden. So wird das Portfolio und die Leistungsfähigkeit der Lösungen immer weiter ausgebaut, aktuelle Beispiele bilden Bundels für Geschäftskunden, die ihnen einzelne Bestandteile zu einem attraktiven Preis zusammenfassen und einen direkten Mehrwert für den Anwender bilden. Daneben unterstützt der BES nun auch die Einbindung von Android Lollipop Geräten.
Interessant wird es auch noch einmal auf der CES gegen Ende dieses Jahres werden. John Chen möchte dort vorstellen, wie sich das Unternehmen das weitere Vorgehen rund um den BBM und die IoT (Internet of Things)-Projekte vorstellt.
Pressemeldung
WATERLOO, ONTARIO–(Marketwired – Dec. 19, 2014) – BlackBerry Limited (NASDAQ:BBRY)(TSX:BB), a global leader in mobile communications, today reported financial results for the three months ended November 29, 2014 (all figures in U.S. dollars and U.S. GAAP, except where otherwise indicated).
Q3 Highlights:
- Cash and investments balance of $3.1 billion at the end of the fiscal quarter
- Normalized positive cash flow of $43 million in the quarter, compared to cash use of $36 million in the prior quarter
- Non-GAAP earnings of $0.01 per share compared to a loss of $0.02 per share in the prior quarter
- Non-GAAP and GAAP gross margin of 52%, driven by a second consecutive quarter of positive hardware gross margin
- Non-GAAP operating profit of $16 million, up from $2 million last quarter
- Launched BES12 and a portfolio of Value Added Services
- Ending the EZ Pass Program after the quarter with a total of 6.8 million licenses issued for BES10, a 100% increase from last quarter, with over 30% of total licenses traded in from competitors‘ Mobile Device Management platforms
- Completed the acquisition of Movirtu, a provider of virtual SIM solutions, during the quarter. Completed the acquisition of Secusmart, a leader in high-security voice and text encryption, after the quarter ended
- Announced partnerships with Samsung, Vodafone, Ingram Micro, Brightstar, Salesforce.com and many others
Q3 Results
Revenue for the third quarter of fiscal 2015 was $793 million. The revenue breakdown for the quarter was approximately 46% for hardware, 46% for services and 8% for software and other revenue. During the third quarter, the Company recognized hardware revenue on approximately 2 million BlackBerry smartphones. During the third quarter, approximately 1.9 million BlackBerry smartphones were sold through to end customers, which included shipments made and recognized prior to the third quarter and which reduced the Company’s inventory in channel.
Non-GAAP profit for the third quarter was $6 million, or $0.01 per share, reversing a loss of $0.02 last quarter. GAAP net loss for the quarter was $148 million, or $0.28 per share. The GAAP net loss includes a non-cash charge associated with the change in the fair value of the debentures of $150 million (the „Q3 Fiscal 2015 Debentures Fair Value Adjustment“) and pre-tax restructuring charges of $5 million related to the restructuring program. The impact of these adjustments on GAAP net loss and loss per share is summarized in a table below.
Total cash, cash equivalents, short-term and long-term investments was $3.1 billion as of November 29, 2014. The cash balance increased $43 million in the third quarter, excluding net outlays of $31 million related to acquisitions during the quarter. Purchase obligations and other commitments amounted to approximately $1.6 billion as of November 29, 2014, with purchase orders with contract manufacturers representing approximately $565 million of the total, compared to $344 million at the end of the second quarter.
„We achieved a key milestone in our eight quarter plan with positive cash flow. We also attained another important milestone in the release of our new enterprise software products and devices,“ said Executive Chairman and CEO John Chen. „Our focus now turns to expanding our distribution and driving revenue growth.“
Outlook
The Company continues to anticipate maintaining its strong cash position, while increasingly looking for opportunities to prudently invest in growth. The Company continues to anticipate break-even or better cash flow from operations.
The Company is expanding its distribution capability, and expects traction from these efforts to manifest some time in fiscal 2016. The company continues to target sustainable non-GAAP profitability some time in fiscal 2016.
Quelle: marketwired.com
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