BlackBerry hat heute auf dem Mobile World Congress in Barcelona den Nachfolger des hier nicht offiziell erhältlichen Einsteigermodells Z3 vorgestellt, das BlackBerry Leap. Äußerlich gleicht es dem bei Foxconn produzierten Z3 sehr stark, übernimmt nun aber wesentliche Bestandteile der Hardware aus Classic, Z10 und Q10.
Mit seinem 5″ Bildschirm und einer Auflösung von 1280px x 720px liegt es auf dem Niveau des Z30, auch wenn beim Leap kein OLED-Display zum Einsatz kommt. Der Dual-Core Prozessor mit 1,5Ghz von Qualcomm ist bereits in diversen BlackBerry-Geräten bewährt und sollte eine flüssige Nutzung von BlackBerry 10.3.1 ermöglichen. Neben 2GB Ram und 16 GB internem Speicher kann das Smartphone auf einen 2800mAh großen Akku zurückgreifen. Damit sollte in etwa die Laufzeit des Z30 erreicht werden.
Neben der Kamera, die nun Bilder mit 8 MP aufnimmt hat auch das Mobilfunkmodul ein Upgrade erhalten, sodass ihr LTE in Deutschland mit dem Leap benutzen könnte. Das Gerät wird zu einem Preis von $275 erscheinen, der Preis in Deutschland wird sich demnach zwischen 250€ und 300€ bewegen. Es soll ab April erhältlich sein.
Weitere Informationen zum Leap erhaltet ihr direkt bei BlackBerry (Englisch).
Press Release
New five-inch all-touch smartphone with BlackBerry 10.3.1 OS, long battery life and best-in-class virtual keyboard optimizes personal productivity and control
BARCELONA, SPAIN–(Marketwired – March 3, 2015) – Mobile World Congress 2015 – BlackBerry Limited (NASDAQ:BBRY)(TSX:BB), a global leader in mobile communications, today introduced the new BlackBerry® Leap smartphone for 4G LTE networks. The BlackBerry Leap is an affordable all-touch smartphone in a modern and powerful design that is built for career builders and companies who value security and privacy when pushing their productivity to the next level.
BlackBerry Leap includes a brilliant edge-to-edge five-inch HD display, BlackBerry’s latest operating system and more than a full day’s battery power, keeping users hyper connected, productive and always in control.
„In today’s mobile world – influenced by trends like BYOD – where personal and corporate data are frequently under attack from hackers, companies and everyday consumers are finding out the hard way that mobile security is paramount,“ said Ron Louks, President, Devices and Emerging Solutions. „BlackBerry Leap was built specifically for mobile professionals who see their smartphone device as a powerful and durable productivity tool that also safeguards sensitive communications at all times.“
„With BlackBerry Leap complementing the latest BlackBerry portfolio, including BlackBerry Passport and BlackBerry Classic, we continue to provide products and services that meet the needs of our consumer and enterprise customers,“ Louks added.
Top features of BlackBerry Leap that drive security, productivity, communications and collaboration include:
- Security to Maintain Privacy – You can feel safe in the knowledge that BlackBerry Leap was designed with the highest standards of security in mind to protect your privacy. It is equipped with support for encryption, plus built-in malware protection and back-up, wipe and restore. All to give you control and help secure your data against the next embarrassing and potentially costly cyberattack.
- Battery That Powers Through a Full Day – With up to 25 hours of heavy use,* the BlackBerry Leap will power through even your most demanding day. The impressive 2800 mAh battery and optimization of power consumption in BlackBerry 10 gives users more than a full day of productive usage.
- Best-in-Class BlackBerry Keyboard – Type faster and more accurately on a touchscreen keyboard that learns how you write. With superior error correction, multi-language support, customized adaption and flow, BlackBerry’s touchscreen keyboard helps to reduce the mistakes and missteps that can hold you back.
- BlackBerry® 10 OS 10.3.1 – BlackBerry Leap comes preloaded with the new BlackBerry 10.3.1 operating system, offering a fresh look that incorporates updated icons and an instant action bar so that users‘ most commonly accessed functions are in the center of their screen. Additional features include:
- BlackBerry® Blend – BlackBerry Blend brings messaging and content that is on your BlackBerry smartphone to your computer and tablet. Get instant message notifications, read and respond to your work and personal email, BBM® or text messages, and access your documents, calendar, contacts and media in real time on whatever device you are on, powered by your BlackBerry. BlackBerry Blend works across desktop operating systems, including Mac OS X 10.7 +, Windows® 7+ and Android™ tablets running Android 4.4+ via cellular, USB or Wi-Fi connections.
- BlackBerry® Assistant – The BlackBerry Assistant is BlackBerry’s first digital assistant and can be used with voice and text commands to help users manage work and personal email, contacts, calendar and other native BlackBerry 10 applications. It’s the only smartphone assistant on the market today that can access both personal and work content in your work perimeter. BlackBerry Assistant intelligently determines how to respond to you based on how you interact with it – if you type, it responds silently, if you speak, it speaks back and if you activate over Bluetooth, it speaks back with additional context because it assumes you might not have access to the screen.
- Dual app storefronts preloaded for access to a huge selection of apps for work and play:
- BlackBerry World – BlackBerry World offers essential business and productivity apps for professionals looking to drive efficient communications and collaboration including Box, Evernote, Cisco WebEx Meetings and Documents to Go.
- Amazon Appstore – Discover and download popular Android apps and games through the Amazon Appstore including Candy Crush Saga, Pinterest, SoundCloud, Kindle and Amazon Shopping.
„We have been working closely with BlackBerry as a partner for years to offer their mobile solutions and services to our customers. With today’s launch of BlackBerry Leap we are excited to have the latest touchscreen BlackBerry device available for our reseller partners and their mobile professional customers who want to achieve more. Privacy, security and productivity are important for them and this latest device complements our existing portfolio of BlackBerry products and services, including BES12, BlackBerry Value-Added Services, BlackBerry Passport and BlackBerry Classic,“ said Shailendra Gupta, Executive VP & President Ingram Micro Mobility.
For more information about the BlackBerry Leap, please visit www.BlackBerry.com/Leap.
* Based on GSMA PRD TW.09 Battery Life Measurement Technique and a mixed usage scenario. Many factors affect battery life, including network connectivity, application usage, feature configuration and battery age. Actual results may vary.
About BlackBerry
A global leader in mobile communications, BlackBerry® revolutionized the mobile industry when it was introduced in 1999. Today, BlackBerry aims to inspire the success of our millions of customers around the world by continuously pushing the boundaries of mobile experiences. Founded in 1984 and based in Waterloo, Ontario, BlackBerry operates offices in North America, Europe, Middle East and Africa, Asia Pacific and Latin America. The Company trades under the ticker symbols „BB“ on the Toronto Stock Exchange and „BBRY“ on the NASDAQ. For more information, visit www.BlackBerry.com.
Und welchen Vorteil hat es gegenüber des Z30? 🙂
Extrem enttäuschend.
Mir ist der Zweck dieses Geräts völlig unklar. Unterdurchschnittliche Hardware, mäßige Verarbeitung/Materialien.
Wieso sollte man zum Leap greifen, wenn das in jeder Hinsicht überlegene Z30 günstiger zu haben ist?
Mittelfristig wird es das Z30 ersetzten, für das vermutlich später im Jahr noch ein adäquater Nachfolger angekündigt wird. Der Straßenpreis des Geräts könnte sich durchaus schnell unter dem des Z30 einpendeln, sodass es für Unternehmen mit großen Abnahmemengen sehr interessant ist.
Das Leap ist meines Erachtens ein strategischer Fehler. Ein schlecht ausgestattetes Gerät (das mangels Sensor nicht einmal mehr die „Sleep-Funktion“ in einem BB-Holster unterstützt!) wird nicht dadurch sinniger, wenn man lautstark verkündet, dass es für den GK-Bereich gedacht sei. Anstelle die Begierde und die vorhandene Kaufkraft mit einem High-End Fulltouch zu bedienen, trommelt BB die Werbetrommel für ein China-Produkt mit Specs aus dem Jahre 2011 und verlangt dafür dennoch mit knapp 300 Euro deutlich mehr als die leistungsfähigere Konkurrenz. Warum auf ein geradezu „peinliches“ BB umsteigen, wenn BES12 und BYOD gerade dem GK-Bereich erlaubt auch (weiterhin) die bevorzugten Geräte aus dem Hause Apple und Samsung zu betreiben. Der zur Schau getragene Stolz auf das LEAP lässt den uninformierten Konsumenten annehmen, dass BB zu keiner höheren technischen Leistung in der Lage ist und demontiert Reste an Beachtung im Consumerbereich. Der GK-Bereich schwört auf iPhone und wird das Prestige-trächtige Fetisch-Teil nicht durch Unterklasse ersetzen.
In nahezu allen Blogs (CB, BBB, N4BB, BB-Central, etc.) kristallisiert sich heraus, dass man seit dem Z30 ein High-Ender im Fulltouch-Bereich WILL. Und dann wird in Barcelona ein Retro-Torch als The Next Generation geteasert. Niemand (außer ein paar Exoten) wollen ein FullTouch-Gerät, welches wertvollen Geräteraum durch eine zusätzliche Tastatur verschwendet anstelle dort weitere 1000mAh Akku-Leistung reinzupressen. Wer Tasten will, holte sich ein Q10, ein Passport, ein Classic- wer aber Fulltouch will, muss bei seinem Z30 bleiben und wartet und wartet… das Leap ist für technik-affine Early Adopter maximal ein beleuchteter Türunterlegkeil!
Der avisierte Slider wird trotz verbautem Samsungdisplays nicht die schlange Form des Galaxy S6t edge haben und jedem Slider-Nutzer täglich vor Augen führen, welche „Blähwirkung“ eine versteckte (und ungenutzte) Tastatur hat…
Wenngleich Chen derzeit mit der Fokusierung auf den Businessbereich, Software und Dienstleistungen nichts falsdch gemacht hat und BB wieder schwarze Zahlen schreibt, sind die Äußerungen von Chen, dass „junge Leute um die 20 ein Fulltouch wollen“ und das Leap dieses bedienen soll wieder mal eine völlige Feheleinschätzung des Marktbedürfnisses in der Tradition eines Lazaridis, der das iPhone für eine kurze und schnell vergängliche Modeerscheinung gehalten hat.